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Maneja los conceptos de Sell In y Sell Out para tu tienda virtual

  • Elaborado por la redacción XF
  • 7 min de lectura
Índice de contenidos

Conoce a qué se refieren los términos “Sell In” y “Sell Out”  y comienza a incrementar las ventas de tu tienda virtual ahora mismo.

Si ya llevas algo de tiempo en el mundo del e-commerce, seguramente ya has escuchado los términos “Sell In” y  “Sell Out” en algún punto de tu emprendimiento online. Sin embargo, entre todas las denominaciones del marketing online, es normal que aún no tengas muy claro la definición de estas dos palabras; que además, pueden resultar relevantes para tu tienda virtual.

Es por ello que hoy hablaremos sobre el tema, explicándote, con algunos ejemplos y características, la definición de cada término.

Comencemos con el «Sell In»

El «Sell In» no es más que la venta que realizamos a nuestro cliente directo, es decir, al usuario que ingresa a tu tienda virtual únicamente para su beneficio.

Maneja los conceptos de Sell In y Sell Out para tu tienda virtual

Para que comprendas un poco mejor, te ilustraremos con algunos ejemplos y características del «Sell In»:

  • El «Sell in» está específicamente dirigido a tus clientes y socios.
  • Todas las ventas de «Sell In» siempre se plasmarán en el inventario.
  • El «Sell In» solo se mide con la información de tu tienda virtual.
  • El «Sell In» se encuentra directamente enfocado en TU target.
  • Solo tú, y tu equipo, pueden intervenir en las ventas «Sell In».

El «Sell Out»

Por otro lado, cuando hablamos del «Sell Out» nos referimos a todas aquellas ventas que podrían beneficiar a más personas, además de nuestro cliente directo. Es decir, este tipo de ventas estarán destinadas a que nuestro cliente obtenga uno de nuestros productos, PERO, para que logre venderlo a otros de sus clientes.

En este sentido, con el «Sell out» buscaremos las ventas de nuestros productos, para que nuestro cliente también los comercialice.

Entre las principales características del «Sell Out», podemos contar:

  • TODAS las ventas del «Sell out» no pueden ser plasmadas en el inventario de tu tienda virtual.
  • La información del «Sell out» se medirá a través de los servicios en cada una de las industrias.
  • El «Sell out» se enfoca en vender, a los diferentes puntos de venta, de manera equilibrada.

Ya conociendo ambos conceptos, es importante saber que el objetivo de quien ofrece un producto, indistintamente de que pase por diferentes intermediarios, es venderle al cliente final. Por lo tanto, es importante trabajar tanto en el «Sell in» como en el «Sell out».

Cabe destacar que, no siempre es posible llegar directamente al consumidor final. Por lo que es necesario trabajar muy bien el «Sell In». En este sentido, el comprador (distribuidor o minorista) debe conocer todo acerca del SKU (unidad de mantenimiento en almacén) y estar motivado a exponer ese producto de la manera correcta, aprovechar los beneficios ofrecidos por la industria y de la misma forma impulsar su negocio. Es importante saber que, este tipo de alianzas en esta labor no solo beneficia a la industria sino también al comprador.

El «Sell In» funciona como una transferencia de stock, es decir, si el canal no alcanza revender el producto, el mismo volverá a la empresa como coste. En este proceso interviene un factor importante y es que la oferta debe ser la idónea para que se refleje en el consumidor final, para que le lleguen las ventajas del producto efectivamente.

Las acciones de «Sell In» y «Sell Out» deben ser fusionadas

Es relevante tener en cuenta que, la proyección de una acción «Sell In» debe ser proporcional a lo que la empresa proyecta como «Sell Out». Esto significa que, si las ventas aumentan, asimismo el abastecimiento tendrá que ser revisto y realizado en mayor cantidad. La secuencia y dinámica antes mencionada es en las que se tiene que pensar cuando se trata de estrategias por canales.

Para poder realizar una buena gestión por canales, es fundamental comprender el macro y micro ambiente. Por lo que el rol de la industria es orientar al canal sobre cómo vender mejor. Cuando esto pasa, se potencializan las posibilidades de conseguir un buen posicionamiento de precio, una excelente exposición y la fijación de precios adecuada. Cuando se aplican todos estos factores de manera correcta el resultado es la salida del producto a través del «Sell Out». En este punto, no es importante preocuparse por el stock, el fabricante debe preocuparse es por cómo abastecer el canal de forma más eficiente. Por consiguiente, el «Sell Out», se hace tan poderoso que el «Sell In» y debe ser suplido de forma permanente.

Gestión del «Sell In» al «Sell Out»

Hablando de los canales para ofrecer el producto al consumidor final, el centro de las atenciones debe ser la rotación del producto en la punta de la cadena. Podemos asegurar que, la estrategia de «Sell In» es vital en una operación de trade marketing, sin embargo, el que dicta los resultados, es el «Sell Out». Cabe destacar que, los argumentos de venta deben estar vinculados a las acciones de «Sell Out». Así como la lógica de descuentos y bonificaciones se debe reemplazar por acciones que motiven a los equipos de retail entre ellos campañas de motivación, de incentivos, etc, que alcancen directamente al shopper (merchandising, promociones y activación del punto de venta).

Análisis para la estrategia de ventas

El «Sell In» es ineficaz cuando los productos se quedan estancados. Sin embargo, además de tener conocimiento que están estancados, es necesario evaluar por qué esos productos no tienen circulación en el PDV (Punto de Venta).

Podemos decir que, una de las principales razones podría ser la falta de conexión con el shopper (comprador). En este punto tenemos que, si lo que se ofrece no satisface los deseos del shopper en un determinado PDV, de nada sirve seguir con el «Sell in» para ese lugar. Por lo tanto, antes de que la venta se realice efectivamente es necesario recorrer todas las etapas de trade marketing (comercialización). En este sentido, la gestión de punto de venta y la venta a los distribuidores y al retail (retirada) es una de ellas. Cabe destacar que, al ofrecer el producto equivocado en el punto de venta, es motivo de diversos problemas para el fabricante. Entonces eso también se va a reflejar en el punto de venta y en la relación de ese comprador con la industria.

Únicamente a partir del análisis efectivo de los indicadores de trade marketing se puede conocer lo eficaz que está siendo el trabajo. El «Sell in» puede apuntar al aumento de las ventas a corto plazo, pero si el resultado no alcanza al comprador, este dejará de comprar. Vale la pena resaltar que, si esas ventas no se extienden al «Sell out» todo el trabajo realizado será en vano. El producto se quedará estancado una y otra vez.

Es importante utilizar la planificación y estrategias específicas dirigidas a cada canal.

Siempre recuerda que el «Sell in» y «Sell out» trabajan de la mano, uno es proceso de ventas y el otro gestión de canales, lo que crea la  fusión perfecta para potenciar tus ventas y debes estar preparado para seguir mejorando tus estrategias.

De cualquier manera, lo realmente importante es que dispongas de estrategias para llevar a cabo estos dos tipos de ventas. Adicional a esto, si aún no cuentas con una tienda virtual, te podemos ayudar con nuestro servicio de creación de Tiendas Virtuales WordPress con WooCommerce. Y si ya la tienes, y deseas hacer actualizaciones puedes contactar con nosotros.

¡Te esperamos!

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    Accessibility Statement

    • xenonfactory.es
    • 13 octubre, 2025

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over seven different coloring options.
    3. Animations – person with epilepsy can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to