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Descubre las claves para diferenciar entre audiencia y comunidad

  • Elaborado por la redacción XF
  • 7 min de lectura
Índice de contenidos

En el ámbito de las redes sociales y el marketing digital los términos audiencia y comunidad suelen confundirse. No obstante, se trata de conceptos que tienen unas diferencias bien marcadas. Para la consolidación de tu marca es necesario que conozcas estas diferencias y la importancia que tiene fortalecer estos aspectos.

En este artículo, vamos a mostrarte las diferencias entre un concepto y otro y cómo de forma separada pueden atribuir beneficios a tu marca. ¡Continúa leyendo!

¿Qué es la audiencia?

No es más que el público general al cual llega el contenido o la estrategia publicitaria de una marca. En otras palabras, podemos decir que la audiencia es un aspecto que se puede comprar; por ejemplo, a través de la publicidad dirigida a cierto segmento de población.

Cabe destacar que dentro de la audiencia podemos encontrar una gran proporción de personas que no tienen claro a qué se dedica la marca o los valores que la misma proyecta.  Esto se debe a que no existe un acercamiento real hacia ese público, sino una representación de la marca como patrocinador de un evento, por así decirlo. Esto genera que la marca tenga mayor visibilidad, lo que conduce a un incremento de los números, pero no el compromiso con la marca.

Descubre las claves para diferenciar entre audiencia y comunidad

¿Qué es una comunidad?                      

Se trata del público consolidado y fidelizado a la marca. A diferencia de la audiencia una comunidad no se puede comprar, en su lugar, la marca debe ganársela a través de estrategias y técnicas específicas.

El filósofo francés Jacques Rancière define como espectador activo a la comunidad que construye una marca o empresa. En este sentido, una comunidad no es más que aquella que interactúa con la marca, es la que observa, selecciona, compara e interpreta lo que la organización pueda transmitirle. A continuación, le indicaremos las diferencias.

Claves para diferenciar entre audiencia y comunidad

Son muchas las diferencias que existen entre ambos conceptos, a continuación te los indicaremos de modo que tengas una visión más clara de ello. Estas son las diferencias:

  1. Distinción en las interacciones con la marca entre audiencia y comunidad

Una marca que trabaja la audiencia quiere aumentar su visibilidad. Es decir, termina llegando a un público más amplio, pero esto no garantiza que los mismos se conviertan en cliente de la marca.

Por su parte cuando la marca trabaja a su comunidad no busca inflar tantos sus números en cuanto a alcance se refiere. El propósito es la consolidación y fidelización de su clientela a través del acercamiento a la marca. Para ello crea contenido que le genere beneficio a su comunidad, fomenta la interacción, le invita a participar de las actividades de la marca, y la involucra en la conversación.

  1. La empresa debe llegar a la audiencia, la comunidad busca la marca

La audiencia es una determinada cantidad de personas a la que puede llegar el mensaje de la marca. Para ello, la empresa es la que trata de llegar a la audiencia con el propósito de vender ya sean productos o servicios. En esto no se diferencia nada de la publicidad off-line que se basaba en comunicación de masas y se ha convertido en arcaica. Es necesario e importante tener en cuenta que el público ha buscado el ámbito digital precisamente para diferenciarse de la masa.

Vale la pena resaltar que cuando la marca consolida una comunidad es esta la que se mantiene al tanto de las innovaciones y nuevos productos que la empresa tiene para ofrecer. La comunidad es quien da lugar a interacciones orgánicas y retroalimenta sus experiencias con la empresa.

  1. La audiencia es una masa impersonal, la comunidad es una interacción entre personas

La marca que busca hacer crecer su audiencia la suma de manera generalista. No presta atención a las particularidades de ese público. Por lo tanto, la audiencia es impersonal y no genera una interacción orgánica con la marca. La audiencia toma como un número, entre más grande mejor.

Construir una comunidad es atender y tener presente múltiples personalidades que confluyen en ella. Es un grupo de personas que se unifica en torno a una empresa; que aportan desde sus experiencias de forma individual hasta sus necesidades particulares. Esto permite que las personas destaquen dentro de la comunidad con sus nombres propios, historias y experiencias de vida ligadas a una marca.

Descubre las claves para diferenciar entre audiencia y comunidad

  1. La audiencia es indiferente y se puede decir que es hasta despiadada, la comunidad siempre es empática.

Cuando una marca se equivoca o emite una opinión controversial, la audiencia responde con mensajes de enfado. En la gran mayoría de los casos este tipo de interacciones es la única en la que participan estas personas con determinada marca; es decir, la interacción se produce para criticar. Otro tipo de interacción de la audiencia es la que se da para preguntar por precios o cotizaciones.

En el caso de las comunidades, las personas que las conforman tienen una mayor predisposición a perdonar los errores de sus marcas favoritas. Sus interacciones se suelen dar para retroalimentar los productos o servicios de la marca de forma amigable. Así mismo, recomiendan productos o están dispuestos a disipar dudas que tengan otros usuarios. En las comunidades se desarrolla la empatía entre sus miembros.

Recomendaciones para mejorar tu audiencia

Aunque se trata de un público no clasificado y muy extenso, es posible mejorar la relación de la marca hacia ellos, a continuación, las recomendaciones para lograrlo:

  • Caracteriza tu audiencia ideal lo más que puedas.
  • Proyecta los valores esenciales de tu marca a través de un mensaje.
  • No generes una estrategia en la que prevalezca el alcance por encima de la calidad.
  • Ten como uno de tus objetivos que una parte de la audiencia se una a tu comunidad.
  • Haz que tus contenidos tengan una repercusión positiva en la audiencia.

Consejos que te ayudarán a fortalecer tu comunidad

Tu comunidad es quien más desea tus productos y servicios y está pendiente de todo lo nuevo que ofreces, seguidamente te diremos como fortalecerla:

  • Identifica los perfiles de los miembros de la misma.
  • Genera un mensaje relevante teniendo en cuenta los perfiles de dicha comunidad.
  • Reconoce y aplica el tono de comunicación al que mejor responde tu comunidad.
  • Fomenta la interacción constante a través de tus contenidos.
  • Experimenta con formatos novedosos e ingeniosos para no caer en la rutina.

Ya sabes las diferencias que existen entre audiencia y comunidad y los diferentes públicos al que llega tu marca. Existe una clave para mantener el equilibrio entre ambas y la misma es generar estrategias que le permitan a la marca obtener más confianza y cercanía. Aprende sobre necesidades, formatos, gustos y canales que prefiere la audiencia y comunidad. Desde XenonFactory queremos apoyarte en todo aquello que impulse tu empresa, por ello, te ofrecemos nuestros Servicios Web, que podrán darte una solución efectiva de acuerdo a tus necesidades. Contáctanos y te daremos rápidas soluciones a tus requerimientos.

Te esperamos…

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    • 13 octubre, 2025

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over seven different coloring options.
    3. Animations – person with epilepsy can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to