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Marketing digital: Diferencias entre SEO y SEM

  • Elaborado por la redacción XF
  • 5 min de lectura
Índice de contenidos

En el Marketing digital existen diferencias bastante notorias entre el SEO y el SEM. ¿Quieres saber más?

Para quienes no conocen ni saben de Marketing digital en ocasiones tienden a confundir las siglas SEO y SEM, y es que las dos tienen ciertas diferencias de las que te vamos a hablar a continuación.

¿Qué es SEO?

Estas siglas significan Search Engine Optimization, la cual consiste en un conjunto de estrategias para la optimización y la incrementación de la popularidad de una página web.

El objetivo de esta estrategia es que ese sitio web logre ser encontrado mediante los motores de búsqueda. Éstas deben ser indexadas y relevantes para que otras de las páginas sean mostradas en las primeras posiciones de los buscadores.

En fin, la idea es aparecer entre las primeras cinco posiciones de los buscadores o por lo menos en la primera página.

Para dar respuesta a una búsqueda, los buscadores evalúan decenas de señales de todos los sitios web, y logrando definir cual es la mejor respuesta a la búsqueda, para lograr a su vez que los usuarios puedan encontrar rápidamente lo que están buscando y mejorando así su experiencia en el sitio.

Podemos decir entonces que un sitio bien optimizado puede alcanzar los primeros puestos dentro de los buscadores.

Marketing digital: Diferencias entre SEO y SEM

Dentro del posicionamiento SEO existen dos grupos de factores:

  • SEO ON-PAGE: es el conjunto de acciones que realizamos dentro de nuestro sitio web con el objetivo de optimizarlo ante los buscadores.
  • SEO OFF_PAGE: consiste en la optimización para aumentar la popularidad del sitio web, lográndose esto a través de los enlaces de otros sitios.

Herramientas empleadas en SEO

  • AHREFS
  • MOZ
  • Monkey Learn
  • Keyword Tool
  • Sistrix
  • Google Adwords
  • Google Analytics
  • SEM Rush
  • Google Trends

Ventajas e importancia de SEO

  • Sin fecha de caducidad: no es posible que el posicionamiento en los buscadores caduque o desaparezca, solo se actualiza.
  • Es rentable: a largo plazo en comparación con otras formas de publicidad.
  • Más cuota de mercado: con los motores de búsqueda.
  • KPIs avanzados: en las redes sociales, hoy en día determinan el impacto e importancia de las webs en los rankings.
  • Tráfico cualificado: las demandas de los usuarios son atendidas, logrando generar tráfico en su sitio.

¿Qué es SEM?

El concepto de Seach Engine Marketing, consiste en dar promoción a un sitio web mediante anuncios pagados en los buscadores a través de Google Adwords o Bing Ads.

Podemos decir que también se refiere a otro tipo de publicidad mediante estas plataformas y otras de display, y los medios sociales, en las cuales se paga por cada clic que generan los anuncios.

En fin la idea principal de esta estrategia es lograr la visibilidad inmediata del sitio web.

Marketing digital: Diferencias entre SEO y SEM

Herramientas SEM

  • Google Trends
  • Adwords Editor
  • Google Adwords
  • Bing Ads Editor
  • Übersuggest

Ventajas e importancia de SEM

  • Método rápido: para dar a conocer un producto o servicio.
  • Público segmentado:  permitiendo así llegar directamente a una audiencia concreta.
  • Inversión: se ve favorecido su retorno.
  • Creación de campañas: y además se puede redirigir la audiencia concretamente a una landing page.
  • Posicionamiento de palabras clave: éste es ilimitado pero exigiendo un mínimo de coherencia, haciendo que de esta manera las visitas sean más rentables.
  • Beneficios a corto plazo: al contrario que el SEO que genera beneficios a largo plazo.
  • Genera campañas específicas: conduciendo a la audiencia a una categoría o página determinada.
  • Comprobación de campañas: las que funcionan y las que no, mediante las diferentes estrategias creativas.
  • No influyen los contenidos de la web: al contrario de SEO.
  • Realiza un pronóstico: según la inversión y el CPC de las palabras clave, más acertado de los beneficios a corto plazo.
  • Funcionalidad de las campañas: por la posibilidad de segmentar la audiencia y a su vez focalizando al público objetivo.

¿Cómo funciona el SEM?

Esta estrategia coloca en el buscador la publicidad, quedando por encima de los resultados SEO y teniendo en cuenta las búsquedas de los usuarios, los enlaces patrocinados y la segmentación especificando los parámetros que determinarán cómo, donde y a quien llegará el contenido con la estrategia SEM.

Diferenciar los resultados de búsqueda de  SEO y  SEM

Los anuncios patrocinados pagados se muestran una etiqueta de «anuncio», enlaces patrocinados o algo parecido.

Estos resultados suelen aparecer en la parte superior, aunque ocasionalmente aparecen también en la zona lateral y la parte inferior de la página.

Por otra parte para SEO no existen estas etiquetas, pues aparecen inmediatamente después de los enlaces promocionados.

Principales diferencias entre SEO y SEM

  • Con SEO las palabras clave son más difíciles de posicionar, mientras que en SEM no.
  • Los resultados de un sitio web con SEO serán a corto o largo plazo, pero con el SEM sus resultados son inmediatos.
  • Los resultados con la estrategia SEO pueden ser permanentes, mientras que con la estrategia SEM pueden durar según la inversión.
  • Con SEO, los resultados están sujetos a constantes cambios.
  • Existe un mayor control con SEM.
  • Los resultados de SEO dependen básicamente de los cambios de algoritmo impuestos por Google.
  • Dependen los resultados SEM de la calidad de los anuncios, del CPC, e igualmente que la inversión que se haga.

Teniendo estos conocimientos sobre las diferencias entre SEO y SEM podrás tomar la mejor decisión, y si estás pensando en incluir una estrategia SEO en tu plan de Marketing digital, en XenonFactory poseemos a los mejores profesionales en la materia, ofreciéndote un buen posicionamiento y aumento de la visibilidad de tu sitio web.
 

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Mejora las imágenes del sitio web.
Este modo ajusta el sitio web para la comodidad de los usuarios con discapacidades visuales, como visión degradada, visión de túnel, cataratas, glaucoma y otras.
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Ayuda a concentrarse en contenido específico.
Este modo brinda diferentes opciones de asistencia para ayudar a los usuarios con deficiencias cognitivas, como dislexia, autismo, CVA y otras, a concentrarse más fácilmente en los elementos esenciales del sitio web.
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Este modo ayuda a los usuarios con TDAH y trastornos del desarrollo neurológico a leer, navegar y concentrarse en los elementos principales del sitio web con mayor facilidad, al tiempo que reduce significativamente las distracciones.
Modo de ceguera
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Este modo configura el sitio web para que sea compatible con lectores de pantalla como JAWS, NVDA, VoiceOver y TalkBack. Un lector de pantalla es un software para usuarios ciegos que se instala en una computadora y un teléfono inteligente, y los sitios web deben ser compatibles con él.
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    Accessibility Statement

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    • 13 octubre, 2025

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over seven different coloring options.
    3. Animations – person with epilepsy can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to