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Tácticas para mantener la presencia de tu marca en tiempo de pandemia

  • Elaborado por la redacción XF
  • 5 min de lectura
Índice de contenidos

Actualmente se vive un escenario de incertidumbre en los mercados, causado por el coronavirus y el marketing no es la excepción, asimismo las relaciones públicas enfrentan nuevos desafíos en sus labores cotidianas. Por su parte, más de un 60% de los profesionales del marketing aseguran que los lanzamientos de servicios o productos se han retrasado o se mantienen en evaluación, aproximadamente alrededor del 80% de los clientes aplazan decisiones de compras importantes, esto se estima de acuerdo a una encuesta internacional emitida por Econsultancy y Marketing Week. Es importante tomar las acciones necesarias para mantener la presencia tu marca en internet.

El coronavirus ha afectado a todos los sectores e industrias, incluyendo el marketing, las relaciones públicas, las redes sociales y las estrategias del marketing social, esto ha causado un gran impacto, que se traduce en: saber cuándo permanecer en silencio, cuándo hablar, como hacerlo y con qué tácticas.

Tácticas para mantener la presencia de tu marca en tiempo de pandemia

Tácticas para mantener la presencia de tu marca

En estos momentos de crisis, la comunicación de marketing es la herramienta más estratégica que puedes tener, por lo tanto, comparte una compilación de tácticas de comunicación para no detener la presencia de tu marca en el mercado:

  • Marketing de contenidos

Es necesario que te comuniques e interactúes con tu audiencia, no puedes dejar que por la situación la comunicación sea interrumpida, aplica la estrategia de marketing de contenidos adecuada. Debe tener un enfoque holístico basado en una amplia gama de tácticas como las redes sociales, el correo electrónico y los medios pagados para continuar el engagement con los clientes, es la mejor manera de llegar a la audiencia que está en la casa, nútrelos c mensajes positivos en esta crisis.

  • RP Digital

Es sumamente importante seguir compartiendo contenido valioso, en diferentes formatos multimedia para conservar la interacción y relación con la marca. Además debes reforzar la lealtad de los clientes actuales a través del relacionamiento continuo. Con el fin de introducir la marca a una red de clientes potenciales y futuros promotores.

  • Conservar las tácticas SEO

Las personas como tienen que permanecer en casa, disponen de más tiempo que antes para buscar en la web, por lo que una excelente idea seguir invirtiendo en tácticas de SEO para aparecer en los primeros resultados de búsqueda. Cabe destacar que, los esfuerzos de marketing para motores de búsqueda generan ventas y clientes potenciales.

  • Actualización de contenidos valiosos

Hacer un refrescamiento a contenidos viejos es una excelente estrategia. Una gran parte de los contenidos existentes pueden ayudar muy bien a las marcas con solo una pequeña actualización. Entre las cosas que debes poner al día están los datos y referencias, la optimización SEO, incluir nuevas palabras clave, cambiar títulos y subtítulos, entre otras. Si aplicas estos cambios se aprovecha al máximo el buen contenido que se ha creado.

  • Eventos digitales

Debido a la  pandemia muchos eventos se han postergados o cancelados en el peor de los casos, las marcas deben adaptar sus planes anteriores para transformarlos en eventos digitales que incrementen la concientización y el engagement. De esta forma se puede extender la experiencia de marca más allá de cuatro paredes.

  • Amplificación de medios ganados

Con la llegada de la pandemia, la gestión de espacios se complico un poco debido a que gran parte de los espacios en los medios de comunicación están cubriendo información acerca del COVID-19. No es tomado como una desventaja, al contrario se convierte en una gran oportunidad para amplificar una muy buena publicación en algún medio reconocido, con la ayuda de diversos contenidos multimedia. Vale la pena resaltar que, es una excelente vía para mantener la visibilidad, seguir construyendo credibilidad y continuar apoyando los esfuerzos de inbound marketing.

  • Aprovechar el potencial de los medios propios

Aunque se vea disminuido el número de posibilidades para contactar con medios de comunicación, se puede aprovechar y explotar los propios medios de la marca, que a su vez son herramientas para hacer marketing digital. Esta herramienta no requiere interacción cara a cara y es la ventaja principal que ofrece y con ella se puede obtener fácilmente la medida del ROI sobre qué actividades generan el mayor número de clientes potenciales de calidad.

Es evidente que es un momento clave para que las empresas fortalezcan sus estrategias de marketing y de relaciones públicas para seguir impulsando su visibilidad.

Si tomas las decisiones correctas, podrás mantener tus estrategias de marketing en forma continua asegurando que los clientes sepan que estas disponible e interesados en ellos. Es importante mantener la presencia de tu marca en los diferentes medios, aportando lo que tu público objetivo está esperando, demostrándole lo importante que son para ti, y que estas solidarizado con toda la situación que se está viviendo. Siendo parte de su día a día prefiriéndolos como ellos te prefieren a ti.

En XenonFactory seguimos trabajando para ofrecerte nuestros servicios web, y que puedas obtener lo que buscas. Te ofrecemos las herramientas adecuadas para alcanzar los objetivos que te has propuesto en tu negocio.

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Modos de accesibilidad
Modo seguro de epilepsia
Humedece el color y elimina los parpadeos.
Este modo permite a las personas con epilepsia utilizar el sitio web de forma segura al eliminar el riesgo de convulsiones que resultan de las animaciones intermitentes o parpadeantes y las combinaciones de colores arriesgadas.
Modo para personas con discapacidad visual
Mejora las imágenes del sitio web.
Este modo ajusta el sitio web para la comodidad de los usuarios con discapacidades visuales, como visión degradada, visión de túnel, cataratas, glaucoma y otras.
Modo de discapacidad cognitiva
Ayuda a concentrarse en contenido específico.
Este modo brinda diferentes opciones de asistencia para ayudar a los usuarios con deficiencias cognitivas, como dislexia, autismo, CVA y otras, a concentrarse más fácilmente en los elementos esenciales del sitio web.
Modo compatible con TDAH
Reduce las distracciones y mejora el enfoque.
Este modo ayuda a los usuarios con TDAH y trastornos del desarrollo neurológico a leer, navegar y concentrarse en los elementos principales del sitio web con mayor facilidad, al tiempo que reduce significativamente las distracciones.
Modo de ceguera
Permite usar el sitio con su lector de pantalla
Este modo configura el sitio web para que sea compatible con lectores de pantalla como JAWS, NVDA, VoiceOver y TalkBack. Un lector de pantalla es un software para usuarios ciegos que se instala en una computadora y un teléfono inteligente, y los sitios web deben ser compatibles con él.
Diccionario en línea
    Experiencia legible
    Escalado de contenido
    Por defecto
    Lupa de texto
    Fuente legible
    Apto para dislexia
    Destacar títulos
    Destacar enlaces
    Tamaño de fuente
    Por defecto
    Altura de la línea
    Por defecto
    Espaciado de letras
    Por defecto
    Alineado a la izquierda
    Centro alineado
    Alineado a la derecha
    Experiencia visualmente agradable
    Contraste oscuro
    Contraste de luz
    Monocromo
    Alto contraste
    Alta saturación
    Baja saturación
    Ajustar colores de texto
    Ajustar los colores del título
    Ajustar los colores de fondo
    Orientación Fácil
    Silenciar sonidos
    Ocultar imágenes
    Ocultar emoji
    Guía de lectura
    Detener animaciones
    Máscara de lectura
    Resaltar pasar el cursor
    Resalte el enfoque
    Gran cursor oscuro
    Cursor de luz grande
    Lectura cognitiva
    Teclado virtual
    Teclas de navegación
    Navegación por voz

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    Accessibility Statement

    • xenonfactory.es
    • 13 octubre, 2025

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over seven different coloring options.
    3. Animations – person with epilepsy can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to